keskiviikko 25. huhtikuuta 2007

6. Vuosaaren kartanon ja Porslahden ratsutilan peltotiet




Porslahdentien ja Itäreimarintien välinen peltoaukea oli Vuosaaren kartanon ja Porslahden ratsutilan yhteinen viljelyalue.
Alueella risteilee vieläkin muutamia selkeästi havaittavia teitä, joista muutamalla on ikää sata- sataviisikymmentä vuotta, mutta vanhimmat tiet näkyvät jo Samuel Brotheruksen kartoissa vuodelta 1698. Brotheruksen serkun poika kappalainen Karsten Backman omisti tuolloin Vuosaaren kartanon, joka oli nimeltään Backmanin tila. Porslahden tilaa hallinnoi tuolloin hänen toinen serkunpoikansa.
Peltotiet eivät olleet syntyneet herrasväen ratsujen ja rattaiden kulkemista varten, vaan niitä käyttivät työväki ja ne syntyivät käytännön tarpeesta. Usein tiet syntyivät luonnollisille kulkupaikoille, jonka määrittelivät suot, ojat, mäntykankaat, kalliot ja muut maaston kohdat, jotka helpottivat kulkua tai lyhensivät matkaa. Näitä teitä kuljetettiin työhön pelloille, haettiin vettä karjalle, polttopuita liiteriin, ladoista heinää, vietiin viljaa myllylle, maitoa ja perunoita kaupunkiin. Talvella saattoi myös herrasväki kulkea näitä oikoteitä rekikyydillä.
Pohjois-etelä suuntaisista teistä ehkä tärkein oli kartanon ohi kulkeva, osin kovapohjainen
(nyk. Itäreimarintie), joka kulki silloista Vuosaarenlahden länsireunaa Niinisaareen ja saaren ulosmenotielle (nyk. Niinisaarentie ).
Toinen tie kulki kartanolta Villabackan (nyk. Omenamäki ) ohi "kellarinmäen" risteykseen ja siitä alas pellolle, jossa se tavoitti
( nyk. Porslahdentien ) ylittävän Länsi-itä suuntaisen tien.
Kolmas kulki kellarinmäen kautta Porslahden tilan pihaan
( sijaitsi suunnilleen Porslahdentie 21-23 rivitalojen kohdalla )
ja jatkui Porslahdentie 24 kohdalta pellolle, liittyen sekin samaan länsi-itätiehen.

Neljäs tie oli suunnilleen Porslahdentien linjassa kulkenut kovapohjainen tie.
Länsi-itätie voidaan katsoa alkavaksi Marielundin tai tarkemmin Vuosaaren ylä-asteen nurkalta.
Tie seurasi nykyistä Lokkisaarentien linjaa Porslahdentien yli pellolle.
Toinenkin väylä, joka on myöhäisempi tulee viereisen nurmialueen läpi puron reunaan ja yhtyy Porslahdentien kohdalla. (ilmeisesti ollut vain Marielundintilan käytössä). Pellolla tie haarautui. Pohjoinen haara nousi nimettömälle mäelle Porslahdenpuistossa, ( kts. kohde http://www.vuonet.fi/kaupunkipolut/Pohjois-%20ja%20Keski-Vuosaari/31Pohjois-jaKeski-Vuosaari.html ja liittyen Itäreimarintiehen. Itäinen haara kulki pellon yli toiselle peltosaarekkeelle, josta ylikuljettuaan liittyi myös Itäreimarintiehen. ( saarekkeella on ollut iso lato tai talli ja ehkä muitakin rakennelmia ).

Laajalla peltoalueella on asuntorakentamisesta huolimatta säilynyt vanha tieverkosto hyvänä ja sitä on edesauttanut kaupungin järkevä ja kaukonäköinen kevyenliikenteen reittisuunnittelu, sillä lähes kaikki vanhat tiet, joita on ollut mahdollisuus säästää on säästetty. Ne ovat kevyenliikenteen verkoston alla. Jo muutaman vuosikymmenen ikäiset tiet saattavat kadota maisemasta, jos niiden käyttö kokonaan lopetetaan.



kartta: Fonecta 33 B 2-3 C3

Lähteet:
Samuel Brotheruksen Helsingin pitäjänkartat 1698.
Kuninkaankartasto 1776. Muu kartta-aineisto.
Hgin Vuosaari-Nordsjökirja/ P.Lampi 2005. Internetaineisto

Ei kommentteja: